Uw bedrijf moet invulling geven aan verschillende onderdelen van het explosieveiligheidsbeleid. Dit om te voldoen aan he...
11-01-2021
07-07-2025
Een fundamentele verschuiving.
De Science Based Targets initiative (SBTi) heeft in maart 2025 een conceptversie van haar vernieuwde Corporate Net-Zero Standard 2.0 gepubliceerd. Deze update betekent een fundamentele verschuiving in hoe bedrijven hun klimaatdoelen stellen, meten en communiceren. De feedbackfase is voorbij, nu volgt er een pilotfase.
De nieuwe standaard vraagt om meer actie, transparantie en verantwoordelijkheid. Bedrijven die nu anticiperen, zijn straks beter voorbereid op regelgeving én reputatierisico’s.
Het Science-Based Targets Initiative (SBTI) is een initiatief waarmee bedrijven worden ondersteund bij het ontwikkelen van klimaatdoelen op basis van wetenschappelijke kennis. Zij willen de opwarming van de aarde beperken tot maximaal 1,5 graden Celsius. Door uw doelstellingen te laten valideren door SBTi, laat uw bedrijf zien dat u de klimaatdoelstellingen serieus neemt.
Ook worden ze steeds vaker als norm genomen en gevraagd door afnemers: grote retailers zoals Ahold-Delhaize (AH), Aldi, Jumbo en Lidl vragen hun leveranciers ambitieuze CO2-reductiedoelstellingen te stellen. En dan graag volgens het SBTi-standaard. Ook partners van BOL en afnemers van bedrijven als Abbott, Philips en AstraZeneca krijgen hiermee te maken.
Waar de oude standaard (versie 1.0 uit 2021) vooral focuste op het stellen van doelen, breidt versie 2.0 dit uit naar een volledige cyclus van validatie, voortgangsmeting en claimbeheer.
Nieuw zijn onder andere:
KWA ondersteunt bedrijven bij het opstellen van de SBTi-doelstellingen en het indienen hiervan bij SBTi. Vervolgens kan KWA ondersteunen bij het realiseren van de doelstellingen, bijvoorbeeld met energie-efficiënte, de energietransitie en reductie van CO2 in de keten.
26-06-2025
Artikel over klimaatadaptatie. Bent u voorbereid op weerextremen?
Praktisch advies, support voor uw strategie, implementatie, projecten en rapportages.