30-09-2025

Prinsjesdag 2025: wat betekenen de kabinetsplannen voor uw organisatie?

Consistent overheidsbeleid is van groot belang om de industrie toekomstbestendig te houden. 

De Prinsjesdagstukken laten opnieuw zien dat wet- en regelgeving op het gebied van arbo, energie en milieu continu in beweging is. Voor bedrijven is het essentieel deze ontwikkelingen nauwgezet te volgen om compliant te blijven én om verduurzaming mogelijk te maken.

In Makeonline volgen wij, en u, deze veranderingen op de voet. Consistent overheidsbeleid is daarbij van groot belang om de industrie toekomstbestendig te houden. 

Belangrijkste fiscale maatregelen uit Belastingplan 2026

Op Prinsjesdag 2025 presenteerde het demissionaire kabinet de plannen voor het komende jaar. Naast de begrotingsstukken zijn ook de beleidsagenda’s van diverse ministeries gepubliceerd. Deze bevatten belangrijke informatie voor bedrijven die zich voorbereiden op nieuwe regelgeving en duurzaamheidsdoelen.

In het wetsvoorstel belastingplan worden maatregelen gepubliceerd. Deze voorstellen omvatten onder andere:

  • Tariefkorting op motorrijtuigenbelasting voor emissievrije personenauto’s, momenteel 75%, wordt aangepast. Voor de jaren 2026 tot en met 2028 is een tariefkorting van 30% voorgesteld, gevolgd door een korting van 25% in 2029. 
  • Verhoging van het heffingsplafond van belasting op leidingwater (BoL) van 300 m³ naar 50.000 m³ in 2026 en afschaffing van het heffingsplafond per 2027. Waardoor bedrijven die meer dan 300 m³ water verbruiken fors meer belasting moeten gaan betalen.
  • Aanpassing van de afvalstoffenbelasting. De circulaire polymerenheffing wordt niet meer ingevoerd. Daarnaast wordt de vrijstelling van zuiveringsslib afgeschaft en komt er een apart tarief voor afval dat met ontheffing wordt gestort. Het algemene tarief voor afvalstoffenbelasting stijgt stapsgewijs van € 39.70 per ton naar € 90,21 in 2028 en structureel naar € 113,81 per ton vanaf 2035.
  • Aanpassing van de CO₂-heffing voor industriële installaties. Voor ETS1- en lachgasinstallaties wordt het tarief verlaagd naar € 78,67 per ton CO₂. De hoeveelheid dispensatierechten wordt in 2026 verruimd en daarna constant gehouden. Voor afvalverbrandingsinstallaties (AVI’s) wordt het tarief juist verhoogd tot € 295 per ton CO₂ in 2030. De vrijgestelde uitstoot wordt vanaf 2030 in stappen afgebouwd tot nul in 2033. Handel in dispensatierechten tussen AVI’s en andere installaties wordt uitgesloten.
  • Verhoging van de belastingvermindering in de energiebelasting. Gebouwen met een verblijfsfunctie en een elektriciteitsaansluiting krijgen vanaf 1 januari 2026 een extra korting van € 9,30 op hun energierekening, ongeacht het verbruik.
  • De accijnzen op ongelode benzine, diesel en LPG blijven in 2026 op het huidige verlaagde niveau en worden niet verhoogd.

Beleidsagenda’s ministeries: focus op duurzaamheid en innovatie

Naast de miljoenennota en het wetsvoorstel belastingplan 2026 publiceren de ministeries elk hun begroting met daarin de beleidsagenda’s.

Het Ministerie van Klimaat en Groene Groei zet onder andere in op uitvoering van het Klimaatplan, actualisatie van het Nationaal Plan Energiesysteem, en openstelling van energie-innovatieregelingen zoals SDE++, MOOI, EKOO en DEI+ en het verlengen van de subsidieregeling indirecte kostencompensatie ETS (IKC-ETS). Er zijn plannen voor nieuwe kerncentrales en verlenging van de bedrijfsduur van de kerncentrale Borssele. Ook wordt gewerkt aan CO₂-opslag, aardwarmte en waterstofopslag via herziening van de Mijnbouwwet.

Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werkt aan de invoering van een vrachtwagenheffing in 2026, waarvan de opbrengsten worden ingezet voor verduurzaming van het wegtransport. Daarnaast wordt een nieuwe Nationale Klimaatadaptatiestrategie voorbereid en het Nationaal Programma Circulaire Economie geactualiseerd.

Het Ministerie van Landbouw, Veeteelt, Voedselzekerheid en Natuur richt zich op hervatting van vergunningverlening, implementatie van de Natuurherstelverordening en het opstellen van een Natuurplan met ecosysteemgerichte maatregelen.

Het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening wil gaan werken aan de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie, strengere energienormen voor huurwoningen en een nieuwe Nota Ruimte voor nationale regie op ruimtelijke ordening.

Het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid zet in op verbetering van het verlofstelsel bij ziekte en arbeidsongeschiktheid, en op de Arbovisie 2040 met als doel nul doden en minder arbeidsongevallen.

Het Ministerie van Economische Zaken publiceerde een plan met daarin een beoogd proactief industriebeleid, een actieprogramma om regeldruk te verminderen en uitvoering van de Ruimtelijke Economische Verkenning om ruimte voor bedrijvigheid te ontwikkelen.

Wat betekent dit voor uw organisatie?

De ontwikkelingen en plannen die op Prinsjesdag zijn gepresenteerd, vragen om (strategische) keuzes en een integrale aanpak. KWA is de strategische partner die bedrijven ondersteunt bij het realiseren van hun duurzaamheidsambities. Of het nu gaat om het opzetten van integrale projecten, het inspelen op veranderende wet- en regelgeving of het versnellen van verduurzaming: KWA helpt bedrijven te verduurzamen, nu én overmorgen. Kom in actie en ontdek hoe KWA uw bedrijf kan ondersteunen bij toekomstbestendig en duurzaam ondernemen.

Bekijk ook:
Solids Rotterdam: Energy in Processing

Praktische sessie door Bas Oldenhof en Berry de Jong. 

Geschreven door
Bas Oldenhof
Energietransitie en strategisch advies

Tel.: 0334221341

E-mail: bo@kwa.nl

Marcel van den Bovenkamp
Energiemanagement en duurzaamheid

Tel.: 033 - 422 13 45

E-mail: mb@kwa.nl

Mark Hoekstra
ESG wetgeving Makeonline

Tel.: 0334221373

E-mail: mhs@kwa.nl

Vorig bericht

18-08-2025

Omgevingswet: overgangsrecht dat afloopt

Voldoet u aan de regels van het Bal? 

Gerelateerde dienst
Pragmatische oplossingen

We brengen strategie naar de werkvloer. Met audits, RI&E’s en ons complianceplatform Makeonline vertalen we beleid naa...