Logo KWA
Of zoekt u wat anders?

nl

NL EN
Nieuws

Lithium-ionbatterijen: nieuwe regelgeving in de maak

In Nederland heeft een gemiddeld huishouden maar liefst 125 batterijen in huis. Het aandeel lithium-ion (li-ion)batterijen of -accu’s hiervan is groeiende. Deze batterijen of accu’s vindt u onder andere in elektrische fietsen, mobiele telefoons en auto’s. Li-ionbatterijen kunnen instabiel worden, daardoor oververhit raken en in de brand vliegen. Daarom ook is de overheid bezig met het opstellen van regelgeving. KWA heeft samen met Batterij Safety Solutions een een zogeheten GAP-analyse ontwikkeld om bedrijven te helpen bij deze ontwikkelingen.

17-09-2020

Risico’s van li-ionenergiedragers

Instabiliteit kan ontstaan tijdens het opladen, door het gebruik van niet-originele laders, het overladen van de batterij of door beschadigingen. Het aantal incidenten neemt jaarlijks toe doordat er steeds meer li-ionbatterijen zijn. Naar schatting zijn er iedere week 2 incidenten waarbij dit soort accu’s betrokken zijn. Van het aantal e-fietsen en elektrische voertuigen dat de laatste jaren in brand vloog, zijn nog geen betrouwbare gegevens. Het in brand vliegen wordt een technische overloop (thermal runaway) genoemd waarbij de temperatuur van de brand  oploopt tot 1.600 graden Celsius en er giftige stoffen vrijkomen.

Het blussen van een li-ionbrand kan niet worden gedaan met de conventionele brandblusmiddelen. Zeker niet met blusstoffen waar water in voorkomt. Lithium in combinatie met water produceert namelijk een zeer explosief gas. Het brandblusmiddel N-EXT is afkomstig uit Duitsland en speciaal ontwikkeld en geschikt voor dit type branden.

Opkomst van li-ionbatterijen

Loodzuurbatterijen domineren met zo’n 90% aandeel momenteel de totale batterijenmarkt en behouden tot 2025 het grootste volume. De verwachting is dat de markt voor li-ion deze vanaf 2025 zal overstijgen. Deze energiedragers krijgen een steeds grotere energie- en opslagcapaciteit en vermogensdichtheid dan voorheen, waardoor de mogelijke impact van brand en explosie toeneemt. Als deze batterijen niet goed worden ontworpen (ontbreken van een veiligheidssysteem), of verkeerd worden gebruikt, vormen ze een gevaar. Huidige li-ionbatterijen hebben namelijk 38 keer meer energie dan een alkalinebatterij.

Veilig gebruik van li-ionbatterijen vereist inzicht en kennis in de hele keten (productie, transport, opslag, apparaatintegratie, gebruik en recycling). Met name gebrek aan kennis over zorgvuldig gebruik brengt een verhoogd risico met zich mee.

Wet- en regelgeving in ontwikkeling

Door deze ontwikkelingen is de Nederlandse overheid bezig met het opstellen van specifieke regels over het opslaan van li-ionenergiedragers. Hiervoor is sinds juli 2020 een circulaire beschikbaar genaamd ‘risicobeheersing lithium-ion-energiedragers’. In deze circulaire worden handvatten gegeven om er veilig mee om te gaan. De circulaire is het opstapje naar de in 2021 uitkomende PGS 37 richtlijn. Deze regelgeving heeft impact op de inrichting en bedrijfsprocessen van bedrijven die gebruik maken van en werken met li-ionenergiedragers.

GAP-analyse 

KWA heeft in samenwerking met Battery Safety Solutions een zogeheten GAP-analyse ontwikkeld op basis van de circulaire in combinatie met ervaringen uit de praktijk. U krijgt via deze analyse inzichtelijk of uw bedrijf veilig, verantwoord en in overeenstemming met de daarvoor geldende regels met li-ionenergiedragers omgaat. Uit deze GAP-analyse volgt een concreet plan van aanpak om in compliance te komen met de huidige en komende regels.

Heeft u vragen over de GAP-analyse of wilt u meer informatie over li-iondragers in het algemeen?  Neem dan contact op.

Bekijk ook:

U leert welke eisen worden gesteld aan mobiele arbeidsmiddel... Lees meer