Uw bedrijf moet invulling geven aan verschillende onderdelen van het explosieveiligheidsbeleid. Dit om te voldoen aan he...
11-01-2021
Circulair ondernemen, dat is waar Swinkels Family Brewers voor staat.
Bier is van alle tijden, dat is niets nieuws. Wat wel nieuw is, is circulair ondernemen in de brouwerij en op een duurzamere manier bier brouwen. Dat is waar Swinkels Family Brewers voor staat. Hoe pakken zij duurzaam ondernemen aan? We praten erover met Edwin Evers, manager Operations van Holland Malt en Marthijn Junggeburth, manager.
“Swinkels Family Brewers is een groot bedrijf en kent toch een echte familiecultuur”, zegt Edwin, “en dat betekent dat wij het bedrijf op een goede manier willen doorgeven aan volgende generaties.” Marthijn vervolgt: “Wij hebben de Swinkels Circularity Index (SCI) ontwikkeld. Daarin staan de twaalf onderwerpen die bijdragen aan de SCI, zoals energie, transport en verpakkingen maar ook hoogwaardig hergebruik van onze reststromen bijvoorbeeld. Dit jaar willen we voor 55 procent circulair ondernemen, in 2025 is dat 75 procent. We halen dat door in te zetten op die verschillende onderwerpen in de SCI.”
Voorbeelden van aandachtsgebieden zijn er voldoende: “Denk aan de reststromen als bierbostel en gist uit de mouterij, die zetten we elders in. Of het hergebruiken van restwarmte van onze brouwerijen en mouterijen. Naast hergebruik, voeren we ook veranderingen door binnen de processen: zo gebruiken we een zo laag mogelijke brontemperatuur bij de processen. Sommige process-engineers in onze sector zijn een beetje huiverig voor dat laatste, we willen dat doorbreken, laten zien dat het kan. Leidend zijn in onze branche in de energietransitie.”
Beeld: Swinkels Family Brewers
Het bedrijf streeft duurzame groei na. Een mooi voorbeeld is de brouwerij in Ethiopië. Waarom juist daar? “Omdat daar een oude biercultuur is, de welvaart toeneemt en het van oorsprong christelijke land een jonge bevolking heeft die graag een glas bier heft. Onze brouwerij daar kent 8.000 aandeelhouders, dat zijn lokale families. We ondersteunen omwonenden met elektriciteitsaansluitingen. Een voorbeeld hoe je kan groeien zonder duurzaamheid uit het oog te verliezen.”
Allebei zijn ze positief over KWA: “Omdat het bureau een heel brede expertise heeft, gecombineerd met technische knowhow. We staan voor duurzaam ondernemen maar het moet wel betaalbaar blijven. Een realistische businesscase is voor ons de basis. En juist daar komt KWA bij kijken. De adviseurs hebben de kennis van alle mogelijkheden als de SDE++-regeling, ODE, ontwikkelingen van de gasprijs etcetera. KWA kent ook de wet- en regelgeving die er voor ons toe doet, kent de impact van de keuzes die we maken. Daarom betrekken we jullie, met alle aanwezige kennis, al vroeg in projecten.”
Ze koersen naar energieneutraal produceren. “Maar wel op een betaalbare manier”, benadrukken Edwin en Marthijn. “En we wedden niet op één paard. Alles komt aan bod zoals restwarmte, biogas van afvalwaterzuivering, geothermie en warmtepompen. Tot slot is het leuk om te vertellen dat we al zo’n 25 jaar partner zijn met KWA. Ook omdat de adviseurs veel kennis hebben van brouwerijen en de bijbehorende processen.”
Swinkels Family Brewers is ontstaan vanuit Bavaria. Inmiddels heeft het bedrijf diverse bierlabels onder haar hoede zoals La Trappe, Palm en Cornet. Swinkels staat voor groei, en circulair ondernemen is daarbij het uitgangspunt: brouwerijen die energie- en waterneutraal zijn en waar ze afval en reststoffen hergebruiken.
2025 wordt belangrijk voor de CSRD: u moet in 2026 uw 1e rapportage opleveren.
Energiemonitoring speelt bij veel bedrijven. KWA krijgt vaak de vraag: wat moeten we hiermee doen?