(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-NN6VMBC');

07-09-2020

Online trainingen: ‘De voordelen blijven'

Thuis achter de laptop een cursus volgen. “Dat blijft, ook na de coronacrisis”, zegt Bart Stolk. Hij is Business Manager Learning bij Précon. KWA werkt al jaren samen met Précon en dan vooral op het gebied van online leren. Onlangs hebben we speciale software aangeschaft die de online trainingen nóg effectiever en interessanter maken. 

“Een klassikale training online geven was ook voor Précon nieuw”, legt Bart uit. “Wel hebben we al veel ervaring met het ontwikkelen van online lesmateriaal vanwege onze e-learnings. Dat zijn trainingen die deelnemers zelfstandig kunnen volgen op een zelfgekozen tijdstip en locatie.”

Wat zijn de voordelen van klassikaal online les volgen? “Logische voordeel is dat je minder reistijd hebt, voor zowel de deelnemers als de trainers. Denk ook aan het duurzame aspect. Maar wat vooral opvalt is het onderwijskundige voordeel. Als je bijvoorbeeld een fysieke bijeenkomst van normaal gesproken een dag opsplitst in twee dagdelen met een maand ertussen, profiteer je van het leereffect: deelnemers gaan in die maand oefenen en met het geleerde aan de slag. Dat brengen ze bij een tweede sessie in. We zien daardoor dat kennis beter blijft hangen. Al met al een groot voordeel.”

Niet vier uur tegen scherm praten

“Er wordt van de trainer meer gevraagd bij online lesgeven”, vervolgt Bart, “die moet mensen meer bij de les zien te houden. Dat kan door meer variatie in lesvormen aan te bieden, zoals mensen online in groepjes zetten om een opdracht te doen, of zelfstandig een half uur aan de gang te laten gaan. Als trainer wil je niet vier uur tegen een scherm praten, je hebt die interactiviteit nodig. Deelnemers worden daardoor extra gemotiveerd, de training wordt meer van henzelf op die manier.”

Nadeel wordt voordeel

Nadelen zijn er uiteraard ook: “Je mist het sociale aspect, het netwerken. Even een praatje bij de koffieautomaat zit er niet in. De spontane opmerkingen zijn er niet. Online kom je wel sneller tot de kern. De trainer mist het non-verbale contact. Heeft iemand even minder aandacht? Of wil iemand iets zeggen maar komt degene niet aan bod? Je ziet het niet. Dat laatste kun je trouwens ondervangen in een chatbox. Mensen die wat introverter zijn bijvoorbeeld, kunnen makkelijker via de chat hun vraag stellen. Zo wordt een nadeel een voordeel.”

Andere nadelen zijn meer technisch van aard: verbindingen die niet goed zijn, tools die niet werken. “Uit evaluaties blijkt dat deelnemers heel tevreden zijn over de online lessen. Het afstandelijke is wennen, maar de voordelen wegen tegen de nadelen op. Dus, het klinkt als een cliché – ik weet het – deze crisis biedt ook kansen. Het moet, maar we willen ook”, besluit hij.

Benieuwd welke online trainingen voor u of uw medewerkers geschikt zijn? U vindt het hier

 

*de illustratie komt uit een van onze e-learnings

Bekijk ook:
GINAF: veiligheid voor alles

Innovatief maar veilig werken bij GINAF Trucks.

Geschreven door
Jildou de Jong
Veiligheid en arbeidsomstandigheden

Tel.: 0334221364

E-mail: jjo@kwa.nl

Volgend bericht

14-09-2020

Makeonline: NIZO is vanaf prille begin erbij

NIZO Food Research was vanaf het prille begin één van de gebruikers van Makeonline (toen nog MakeC...

Gerelateerde dienst
E-learnings

Makkelijk uw medewerkers digitaal trainen en opleiden? Training is noodzakelijk om mensen bewust te maken van de risico...