(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-NN6VMBC');

Koelinstallaties verwarmen Thialf

Thialf heeft geen gasaansluiting meer. Bijna alle warmte die het vernieuwde Thialf nodig heeft, wordt gehaald uit de koelinstallatie voor de ijsvloer. Onder meer door het hergebruik van deze warmte besparen ze meer dan 50% energie in vergelijking met de oude situatie.

Hoe dat werkt? Eigenlijk kun je de ijsbaan zien als een grote warmtewisselaar en de koelinstallaties als warmtepompen.

Onder het vertrouwde beeld van de ijsbaan ligt meer dan 140 km aan kunststofleidingen, gevuld met de koudedrager freezium, ingebed in een betonlaag. In feite is de ijsvloer (wedstrijdbaan, inrijbaan, krabbelbaan en shorttrackbaan) een enorme warmtewisselaar met een oppervlak van circa 12.000 m2.

Begeleiding vanuit KWA

KWA begeleidde als partner vanuit het Thialf-team het ontwerpproces van de ijsvloer, van de koude-opwekking en de warmteopwekking voor de gebouwen en de realisatie ervan op kritieke punten. KWA had vooral een adviserende rol maar bracht ook veel kennis over richting het Thialf-team. Daardoor werd het ontwerp steeds beter, juist door die goede samenwerking. 

IJsbaan als warmtewisselaar

Energiebesparing was een belangrijk thema bij de verbouwing van Thialf. De eis was een energiebesparing van minimaal 50%, terwijl het gebouw zeker 10 tot 20% groter werd en ook de ijsvloer uitgebreid moest worden. In het oude Thialf stonden ruim twintig cv-ketels. Omdat ze de warmte die ontstaat bij het maken van het ijs hergebruiken, hebben ze die niet meer nodig. Nu wordt alle warmte uit de ijsinstallatie benut die samen met een warmtepomp en bodemenergie de warmtevoorziening in het gebouw borgen.

Er ligt voor 140 kilometer aan leidingen onder de ijsbaan. Door deze leidingen wordt koudedrager gepompt. Deze vloeistof haalt de warmte uit de vloer, waardoor ijs ontstaat. De onttrokken warmte wordt vervolgens door de koelcompressoren op een hogere temperatuur gebracht en gebruikt om tapwater, vloeren en lucht op te warmen. Het is dus een circulair gebeuren.

De warmte die bij het koelen vrijkomt, wordt op drie verschillende temperaturen hergebruikt.

Hoge en lage temperaturen

Hogetemperatuurwarmte van 45 tot 70 graden wordt gebruikt voor het warm tapwater en het dweilwater. De middentemperatuur warmte van 35 tot 45 graden wordt gebruikt voor ventilatieconvectoren. En de lagetemperatuur warmte van 20 tot 25 graden wordt ingezet voor vloerverwarming en luchtverversing.

Door het hergebruik van warmte uit de ijsinstallatie en de inzet van warmtepompen en WKO (Warmte Koude Opslag inde bodem) kon het ijsstadion bovendien losgekoppeld worden van het aardgasnet. De nieuwe koelinstallatie van 3000 kW koelvermogen en de andere installaties zorgen wel voor een flinke elektriciteitsvraag. Deze wordt gedeeltelijk gecompenseerd door 5000 zonnepanelen op het dak van het schaatsstadion.

Snellere reactietijd

Het ijs is nog steeds het allerbelangrijkste in Thialf. Het ijs ziet er nu hetzelfde uit als vroeger, maar het kan veel sneller reageren op temperatuurwisselingen. In het middengedeelte van de hal wordt behandelde lucht met een erg laag vochtgehalte geblazen. Deze lucht zorgt voor optimale sportomstandigheden voor de schaatsers. Het zijn ook de koelinstallaties die het vocht aan de lucht onttrekken en deze daarmee droog maken.

In de oude situatie had het publiek nog wel eens een negatief effect op de ijskwaliteit. Dit is nu sterk verbeterd doordat de lucht boven de ijsvloer veel beter gescheiden is van de lucht in het publieksgedeelte. En als het toch te warm wordt boven het ijs, is dit bovendien veel makkelijker te corrigeren.

Dat komt door de nieuwe ammoniak-koelinstallatie die de oude installatie vervangt. In de nieuwe installatie wordt Freezium gebruikt als koudedrager. Deze vloeistof is ook bij lage temperaturen goed vloeibaar en heeft dus goede warmte-eigenschappen. Hoewel de energiebesparing dus meer dan 50% bedraagt, is de ijsvloer in Thialf in vierkante meters groter geworden.

IJsmeester meer inregelen

Nieuw zijn de shorttrack-baan en de krabbelbaan. Daarnaast zijn er bredere inrijdbanen naast de wedstrijdbaan. Onder deze ijsvloeren liggen in een betonlaag kilometerslange vloeistofleidingen die in secties zijn opgedeeld. Al deze verschillende secties kan de ijsmeester voor elk baangedeelte inregelen qua temperatuur en vermogen, zodat hij de optimale ijskwaliteit kan verzorgen. Rechte stukken, binnen- en buitenbochten, ingaande en uitgaande bochten, shorttrack en de krabbelbaan en de oude ijshockeyhal; alles is apart en goed regelbaar. Hierdoor wordt niet meer energie verbruikt dan strikt noodzakelijk is.

Dit is een samenvatting van het originele artikel gepubliceerd in het magazine RCC Koude & Luchtbehandeling.

Lees het hele artikel hier als pdf, inclusief de technische gegevens van Thialf.

Plannen voor nieuwbouw of renovatie? Te vaak monden mooie plannen uit in lange, moeizame trajecten met teleurstellingen. Dit is niet nodig! KWA deelt vijf praktische tips, uit eigen ervaring, in een whitepaper om van uw plannen een succesverhaal te maken. ♦

Vraag dit whitepaper hier aan

Bekijk ook:
Gerelateerde dienst
Realisatie nieuwbouw en renovatieplannen

Helpen realiseren van uw innovatieve nieuwbouw- of renovatieproject✓ Integraal pakket aan functionele eisen en voord...